Ràdio Palafrugell

Informació local

Current track

Title

Artist


La USTEC i tot l’equip docent de Catalunya, demanen una educació segura i de qualitat

Escrit per el 21 de Novembre de 2020

  • Busquen expressar les dificultats davant l’organització i gestió dels centres educatius.
  • Altres conseqüències indirectes són la depressió o l’angoixa davant la situació laboral.
  • A escala comarcal, el Baix Empordà compta amb un total de 43 grups confinats. Dels quals, el 30% no pot seguir les classes en línia per falta de recursos.

Nerea Cabello per Ràdio Palafrugell, entrevista per Rafel Corbí.

Ràdio Palafrugell estableix contacte amb Glòria Polls, representant de la Unió de Sindicats de Treballadors/es de l’Ensenyament de Catalunya (USTEC). Tal com altres sectors com l’hostaleria o les estètiques corporals, l’objectiu de l’USTEC, és donar veu a les protestes que s’estan duent a terme per conèixer la situació del personal docent i els seus centres davant la Generalitat de Catalunya.

Des de l’USTEC, volen expressar les dificultats davant l’organització i gestió dels centres educatius i les irregularitats en la situació laboral del personal vulnerable. A més també de donar veu a la nova i “inadequada” mesura, que des de la Generalitat demanava als docents fer-se càrrec del mostreig de proves. És a dir, una tasca sanitària.

Primer, Glòria Polls reclama que des del primer tancament del 13 de març dels centres educatius,l’USTEC ha confeccionat propostes que no han estat escoltades. Propostes focalitzades a garantir la presencialitat i la seguretat laboral pels docents, l’alumnat, i les seves famílies.

D’entre les demandes presentades per l’USTEC s’inclouen mesures com reduir ràtios, per controlar la traçabilitat. Així com la necessitat de doblar la contractació de docents i incloure la jornada intensiva a tots els centres compaginant l’horari lectiu, per minimitzar la mobilitat. D’altra banda també van demanar material de màxima protecció (com mascaretes o pantalles), ja que en alguns centres la inversió ha estat de les butxaques dels mateixos docents. Altres mesures presentades pel control de l’índex de contagis, va ser la demanda de realització de cribratges massius a tots els centres.

Les conseqüències dins els centres educatius sanitaris segons Glòria Polls

Un altre punt important és l’estat anímic de tot el personal als centres educatius. Glòria Polls ens parla d’una sobrecàrrega de tot el col·lectiu a causa de la manca d’instruccions clares i precises. En general, s’ha creat un desconcert i malestar del professorat. La representant d’USTEC ens parla de la complexitat de les tasques administratives que han passat per davant de les pedagògiques i de funcionament del centre, comportant la pèrdua de la qualitat educativa.

Així mateix, Glòria Polls fa responsables al Departament de Salut i d’Educació, i la seva descoordinació. No troba justificació per l’administració de tasques i funcions sanitàries a l’equip docent.

“Hem demanat que a cap docent se li acudeixi custodiar aquestes proves, perquè la responsabilitat civil que ens podria comportar davant d’un possible contagi són suficient motiu”

A part d’això, USTEC protesta en contra de que les direccions dels centres educatius assoleixen les funcions pròpies d’un gestor COVID-19. “Fins ara teníem un en seguiment dels centres però ara, per saturació administrativa, ho demanen a direcció dels centres educatius“.

“Nosaltres no tenim formació sanitària, tenim formació pedagògica”

En aquest punt, Glòria Polls aprofita per fer memòria que fa temps que es demana una figura amb formació sanitària dins els centres educatius. Convé ressaltar que existeixen alumnes amb necessitats sanitàries especials (com diabetis, epilèpsia…) i cal tenir personal professional i format dins el centre.

Tot seguit, parlem de la gestió del personal vulnerable dels equips docents, on un dels col·lectius principalment afectats ha estat el de les dones embarassades.

Altres conseqüències indirectes de la mala gestió del personal dels centres educatius, són la depressió o l’angoixa davant la situació laboral. Molts centres s’han vist afectats pel que fa a substitucions, perquè molts docents no sabien ni entenien en quina situació laboral es trobaven.

“Si fem càlculs, tenim uns 717 reforços COVID-19 de menys dels que havia promès el departament d’educació.”

Hi ha una mancança de personal important, donat que no es van acabar de cobrir tots els reforços COVID-19 que el departament va dir que faria.

A escala comarcal, el Baix Empordà compta amb un total de 43 grups confinats. Si observem les dades, la majoria són d’instituts de secundària. Una de les causes principals és que les aules es troben per sobre de les ràtios, i no s’han mantingut els grups bombolla.

Tot seguit, Glòria Polls ens recorda que ara com ara no existeix un pla d’actuació elaborat per regular el teletreball. Això suposa un neguit per al personal docent i l’alumnat. D’altra banda, els 300.000 ordinadors portàtils per l’alumnat de 4t d’ESO i batxillerat, i els 85.000 per docents que van anunciar des del Departament d’Educació, encara no han arribat. Tampoc els punts de connexió a internet gratuït per alumnes de qualsevol curs.

“S’hauria d’haver invertit equitativament en recursos humans i digitals”

Un altre punt important és la falta de recursos digitals d’alguns alumnes. Glòria ens fa saber que quan un grup es confina, es perd un 30% d’alumnes els quals no poden seguir el curs digitalment.

També cal fer menció a la manca d’oferta formativa focalitzada al teletreball i l’ús de les eines digitals al personal docent.

Per concloure, Glòria Polls ens recorda la mobilització que va tenir lloc a Girona. Des de l’USTEC, i amb la unió d’altres sindicats del sector, van donar veu a les demandes de tot el personal docent de Catalunya.

A continuació, adjuntem l’entrevista amb Glòria Polls, com a representant de l’USTEC.


Opinions dels lectors

Deixa una opinió

El teu correu electrònic no serà publicat. Els camps obligatoris estan marcats amb l'asterisc (*).