El suro, vital pel creixement de l’economia vitivinícola
Escrit per Ràdio Palafrugell el 13 de Juny de 2022
- Pau Roca, director general de l’Organització Internacional de la Vinya i el Vi, afirma que els avantatges que aporta el suro a l’economia vitivinícola són incomparables a altres materials.
- Grans experts del sector vitivinícola debaten sobre les oportunitats existents en l’exportació de vi espanyol als mercats internacionals.
En els darrers anys la participació en el mercat dels vins premium a nivell nacional i internacional ha augmentat considerablement. Però, quines són les claus perquè un vi sigui considerat com a premium? Sens dubte, el sector surer té molt protagonisme en aquesta cadena de valor.
El 31 de maig passat es va celebrar un workshop que recollia i analitzava les dades més interessants sobre l’exportació del sector vitivinícola, a més del creixement de la seva economia en mercats internacionals i el comportament dels consumidors als mercats dels EUA i la Xina. Aquest va ser organitzat per la Fundació Institut Català del Suro (ICSuro), l’Associació d’Empresaris Surers de Catalunya (AECORK) i Associació Portuguesa del Suro (APCOR).
Hi van participar grans experts del sector a nivell nacional i internacional, com Pau Roca, director general de l’Organització Internacional de la Vinya i el Vi (OIV), Dorian Tang, Education Director a “ASC Fine Wines” principal importador i distribuïdor de vins a la Xina i Mike Veseth, editor de “The Wine Economist” qualificat com el millor bloc del món sobre vi el 2015.
En primer lloc, Pau Roca va explorar les oportunitats de l’economia vitivinícola a Espanya, la seva exportació i el paper fonamental que el sector surer obté en el creixement. “El suro és un material natural que permet un millor envelliment del vi i els taps ofereixen un balanç de carboni negatiu. Però el més important és la sostenibilitat i els milers d’hectàrees que hi ha darrere de cada tap, les saques que es fan cada 9/14 anys, el bosc… És meravellós poder sostenir això gràcies als taps i, per tant, els avantatges que aporta el suro a l’economia vitivinícola són incomparables a altres materials” afirmava Pau Roca al seminari.
Aquestes declaracions van ser corroborades pels experts internacionals, que van fer un recorregut pels punts clau a l’economia del sector vitivinícola als Estats Units i la Xina, i, a més, van destacar els reptes actuals de l’exportació del vi espanyol a aquests mercats. “Els consumidors habituals de vi ja no busquen “les millors gangues”, sinó que es decanten pel factor premium del mateix, i la major part d’aquests són tapades amb suro” afirma Mike Veseth.
D’altra banda, Dorian Tang reforçava l’argument del consum a nivell internacional de vi premium i l’associava a aquells segellats amb suro: “A la Xina és cada vegada més gran la tendència de segellat sostenible d’ampolles de vi, i el suro es relaciona directament amb això. A més, és sinònim de qualitat, ja que el 95% dels millors vins a la Xina estan segellats amb suro.”
El suro és el tancament perfecte pel vi
Segons el recent estudi de Nielsen, empresa líder mundial en informació sobre tendències de consum, dades i anàlisi d’audiències, realitzada el 2020, als Estats Units hi ha una notòria preferència per l’ús del suro natural a l’hora de comprar vins premium. Més del 70% de les 100 millors marques de vi premium estan segellades amb suro, i, a més, aquestes han crescut en vendes i participació de mercat en els darrers anys.
Així ho afirmen experts del sector surer. Segons Joan J. Puig, president d’AECORK: “Ha quedat demostrat que els mercats internacionals tenen preferència pel tap de suro i que els consumidors ho perceben com una garantia que el vi que tanca és de qualitat. Per les seves característiques tècniques, les seves implicacions sostenibles i el seu compromís amb el manteniment de la biodiversitat de la surera, el suro és insubstituïble. Som surers i estem orgullosos de defensar el que és natural. Al món seguirem demanant que siguin ambaixadors del nostre producte”.
“Estem molt satisfets del resultat del workshop per la qualitat de les ponències i el número de públic assistent. Crec que la informació proporcionada facilitarà l’adopció de decisions estratègiques encertades als cellers en un context internacional extremadament convuls. Amb aquest webinar consolidem l’aliança suro-vi, que va molt més enllà del tancament de les ampolles” afirma Albert Hereu, Director de la Fundació Institut Català del Suro i portaveu de la iniciativa InterCork.
LA FUNDACIÓ INSTITUT CATALÀ DEL SURO
L’Institut Català del Suro és una fundació privada sense ànim de lucre i de caràcter científic que té la missió de posar en valor el sector surer. Entre les seves principals línies d’actuació hi destaca la interacció suro-vi.
AECORK
L’Associació d’Empresaris Surers de Catalunya és una entitat que reuneix les principals empreses elaboradores i comercialitzadores de productes de suro que exporten als principals mercats vitivinícoles mundials.