Què és el Servei de Teleassistència?
Escrit per Ràdio Palafrugell el 4 de Maig de 2021
- Parlem del servei de Teleassistència que s’ofereix des de Dipsalut per acompanyar a persones amb necessitats específiques.
- A Palafrugell aquest servei va entrar en funcionament el 2008 i actualment compta amb més de 400 usuaris.
Per tal de donar a conèixer el Servei de Teleassistència, han vistat els estudis de Ràdio Palafrugell, Teresa Brunsó, diputada d’Acció Social a la Diputació de Girona i vicepresidenta de Dipsalut i Roser Massaguer, regidora de Benestar Social a l’Ajuntament de Palafrugell. A més, de Mariano Prior, responsable de Tunstall Televida. Així, s’ha posat la mirada en el funcionament i les prestacions d’aquest servei.
Teresa Brunsó explica que el Servei de Teleassistència és un servei públic que proporciona seguretat, acompanyament i suport a persones amb necessitats específiques. A més, específica que no només està dirigit a persones de la tercera edat.
Respecte el funcionament del servei, Mariano Prior exposa que un cop la persona sol·licita el servei a través dels Serveis Socials del seu municipi Tunstall Televida instal·la un dispositiu a la llar de la persona. Es tracta d’un aparell de comunicació immediata entre els usuaris i ells.
A més, també es proporciona una medalla que la persona pot dur sempre a sobre, per tal que si té algun problema, en qualsevol estança del seu domicili, pugui avisar al teleoperador.
Increment d’usuaris a Palafrugell
Aquest servei va arribar a Palafrugell l’any 2008. D’aleshores ençà, el nombre d’usuaris ha anat creixent, situant-se, actualment en més de 400 persones. En aquest sentit, la regidora de Benestar Social Roser Massaguer valora positivament la funció actual del servei al municipi.
Per poder guadir d’aquest servei, Massaguer recorda que cal estar empadronat al municipi.
El Servei de Teleassistència i la COVID-19
En el cas de Palafrugell, la diputada Teresa Brunsó detalla que en el primer trimestre de l’any 2020 dins el context de pandèmia, es va enregistrar un augment de les trucades al servei.
De fet, Mariano Prior explica que aquest va ser un fet que es va repetir a tots els municipis. A més, en aquesta línia, des del Servei de Teleassistència van augmentar les trucades emeses durant el confinament domiciliari. Prior, remarca que la intenció era intensificar el seguiment i suport a les persones ateses.
D’altra banda, però, la pandèmia també ha portat una reducció en el nombre d’usuaris. Des de Tunstall Televida expliquen que la impossibilitat que la gent pogués sortir de casa per demanar el servei ha estat un dels factors que més ha afectat. No obstant això, per facilitar el màxim arribar a la gent, des de Dipsalut van posar en marxar la Teleassistència Especial.
Durant l’entrevista també s’ha parlat de noves prestacions que s’estan treballant dins del Servei de Teleassistència, com per exemple que pugui detectar casos de violència masclista. Podeu recuperar l’entrevista íntegra al següent arxiu.