Marc Heras explicarà com observar l’eclipsi solar del 12 d’agost amb seguretat al Museu del Suro
Escrit per Maria Vilà el 25 de Juny de 2026
- La conferència tindrà lloc aquest divendres 26 de juny a les 19 hores al Museu del Suro 19 hores
- Marc Heras explicarà com observar el fenomen i la diferència entre el 99% i la totalitat visible a la península
El Museu del Suro acollirà aquest divendres 26 de juny, a les 19 hores, la conferència Astronomia bàsica per gaudir de l’eclipsi. La sessió servirà per preparar el públic davant l’eclipsi total de Sol previst per al 12 d’agost, un fenomen excepcional visible des de gran part de la península Ibèrica, tot i que des de Palafrugell només s’hi observarà una ocultació del 99% del disc solar.
La conferència anirà a càrrec de Marc Heras, soci fundador d’AstroGirona i copresentador del pòdcast de divulgació científica Radiació de Fons de Ràdio Palafrugell. Amb una explicació accessible per a tots els públics, donarà a conèixer com es produeixen els eclipsis, quins tipus existeixen i què es podrà observar durant aquest fenomen.
Segons explica Heras, la diferència entre veure un eclipsi del 99% i un de total és molt significativa. En el cas de Palafrugell, sempre quedarà visible una petita franja de llum solar, mentre que la totalitat només es podrà observar en una estreta franja situada més al sud de la península.
L’activitat també abordarà les mesures necessàries per observar l’eclipsi amb seguretat. Heras recomana utilitzar exclusivament ulleres homologades per a l’observació solar i evitar mètodes casolans o ulleres de sol convencionals, que no protegeixen adequadament la vista.
Durant la xerrada també es presentaran alguns dels millors indrets de l’entorn per seguir el fenomen, amb horitzons oberts cap a ponent.
Els eclipsis totals visibles des d’un mateix punt són molt poc freqüents. De fet, els registres indiquen que l’últim eclipsi total visible des de Palafrugell es va produir l’any 1706. Per això, Heras anima la ciutadania a aprofitar aquesta ocasió per descobrir l’astronomia i gaudir d’aquest fenomen.