Ràdio Palafrugell

Informació local

Current track

Title

Artist


Demanen aturar el projecte que preveu una vuitantena d’habitatges a la zona de l’Energia de Palafrugell

Escrit per el 16 de Desembre de 2025

  • Un total de 531 veïnes i veïns han presentat al·legacions per demanar a l’Ajuntament de Palafrugell que aturi el Pla de Millora Urbana de l’Energia
  • El projecte contempla la construcció de 86 habitatges
  • Els signants reclamen obrir una taula de treball conjunta per consensuar un projecte equilibrat i adequat al barri

Centenars de persones, tant del barri de l’Energia com d’altres punts de Palafrugell, han signat i presentat al·legacions per demanar que s’aturi el projecte que preveu una vuitantena d’habitatges a la zona de l’Energia de Palafrugell. Insten l’Ajuntament a paralitzar el planejament i a crear una taula de treball mixta, amb representants del veïnat i de l’equip de govern municipal. L’objectiu és consensuar modificacions i definir un projecte que considerin més equilibrat i adequat per al barri.

Segons el grup de treball que han format, un dels principals motius que els preocupa és l’alçada dels edificis i la densitat poblacional prevista. Segons el veïnat, el volum dels blocs podria alterar de manera substancial la fesomia del barri i generar un impacte visual rellevant, especialment en edificis propers com l’Escola de Música, catalogada com a Bé Cultural d’Interès Local, així com en els habitatges confrontants.

Els signants també alerten d’un possible efecte d’amuntegament urbà. Assenyalen que concentrar entre dos-cents i tres-cents cinquanta nous residents en una illa amb un barri que no arriba als cinc-cents veïns pot tenir conseqüències sobre la convivència, els recursos disponibles i l’equilibri social de l’entorn. En aquest sentit, apunten també a possibles afectacions en la salut mental i l’estrès social.

Una altra de les crítiques se centra en l’ús previst de l’espai, de titularitat municipal. El veïnat considera que el projecte destina el sòl exclusivament a habitatge i que no sigui per a zones verdes ni espais de convivència veïnal, més enllà de la plantació d’arbres que, segons indiquen, no estan catalogats en el projecte.

Les al·legacions també posen l’accent en la possible pèrdua d’aparcament i en l’impacte sobre la mobilitat. Alerten que el canvi d’un entorn pacificat a un de més intens podria afectar activitats com el mercat setmanal, els comerços del barri, els centres educatius i la dinàmica quotidiana de la zona.

Tot i les crítiques, els signants subratllen que no s’oposen a la construcció d’habitatge. Defensen el dret a l’habitatge i la necessitat que els veïns puguin desenvolupar el seu projecte de vida a Palafrugell, però reclamen que es faci amb respecte per un barri que consideren urbanísticament i històricament definit i clau en la vertebració del municipi.

El plantejament del projecte

El projecte correspon al Pla de Millora Urbana d’un espai de sòl urbà no consolidat. L’objectiu principal és transformar l’espai per crear un nou conjunt residencial, amb presència d’habitatge de protecció pública i espais verds i dels equipaments. La voluntat és la d’incrementar l’oferta d’habitatge al municipi.

El planejament preveu fins a 86 habitatges. A més, gairebé el 40% es destinarà a habitatge protegit, concentrat principalment en el bloc situat al carrer de la Garriga, mentre que la resta correspon a habitatge de renda lliure. A la planta baixa del bloc del carrer de Pi i Margall s’hi preveu ús comercial, en coherència amb l’entorn del mercat municipal.

Segons el projecte municipal, les edificacions seran en tres blocs d’edificació oberta, de planta baixa i tres plantes pis, amb àtic en dos dels blocs. La distribució s’ha buscat per millorar la ventilació, la il·luminació natural i la relació amb els espais verds.

Etiquetes

Opinions dels lectors

Deixa una opinió

El teu correu electrònic no serà publicat. Els camps obligatoris estan marcats amb l'asterisc (*).