Critiquen el projecte del carril bici entre Palafrugell i Calella
Escrit per Ràdio Palafrugell el 22 d'Octubre de 2021
- Les entitats ecologistes SOS Costa Brava i SOS Palafrugell apunten que hi havia alternatives més segures i menys costoses a nivell econòmic i mediambiental.
- L’alcalde Josep Piferrer defensa el projecte en el que només s’han talat aquells arbres que impedien el pas del carril. A més, apunta que el projecte contempla plantar 156 alzines.
A mitjans de setembre començaven les obres del nou carril bici que ha d’unir Palafrugell amb els nuclis de Calella de Palafrugell i Llafranc. L’execució del projecte i les obres, però ha estat motiu de crítica per les entitats ecologistes SOS Costa Brava i SOS Palafrugell. Critiquen la tala d’arbres i qüestionen la seguretat i la necessitat del carril bici.
Des de SOS Palafrugell, Josep Ferrés lamenta que el projecte no inclou cap avaluació ni estudi d’impacte ambiental. A més, de destacar que les obres s’han iniciat sense considerar les al·legacions que justificaven que el carril era innecessari per diversos motius. El principal, que es faci una nova infraestructura quan ja n’hi ha d’habilitades.
Al voltant de les al·legacions presentades, Ferrés lamenta que des del consistori no se’ls hi tinguessin en compte. A més, apunta que se’n van presentar més d’una. Josep Piferrer, alcalde de Palafrugell explica que es van estudiar alternatives, però que l’escollida és la millor. El batlle remarca que la via ja té la il·luminació necessària i que és el carril que tothom fa servir.
Pel que fa a la tala d’alguns arbres, Josep Ferrés considera que aquest és un mal menor atès que el projecte contempla plantar-ne de nous. En aquest sentit, recorda que en ocasions aquests eucaliptus que s’han talat han provocat ensurts en dies de ventades.
Per la seva banda, el batlle palafrugellenc explica que s’han talat només aquells arbres que impedien el pas del carril bici, entre ells un eucaliptus de grans dimensions. No obstant això, destaca que el projecte planteja plantar 156 alzines.
La seguretat dels vianants i la manca d’aparcaments
Una altra de les crítiques que s’han posat sobre la taula és que dubten de la seguretat dels vianants. Així, exposen que aquests quedaran encaixonats entre dues vies ràpides, la dels cotxes i la de les bicicletes.
A més, l’arquitecte Josep Ferrés apunta a un possible sobrecost de les obres. Ho justifica pel fet que el projecte no contempla els espais d’aparcament i punts de càrrega per a bicicletes elèctriques un cop s’arriba als nuclis de platja o al poble.
Segons Josep Piferrer els vianants tindran un camí més segur que fins ara. Mentre actualment, vianants i biciceltes o patinets comparteixen un mateix espai, les obres permetran tenir dos vies segregades.
D’altra banda, reconeix que les presses per entrar dins de la subvenció els van fer no contemplar una zona d’aparcaments per a bicicletes, Tot i que, subratlla que tenen projectes sobre la taula i que no suposaran una gran inversió, ni econòmica ni de temps.
Amb tot, tot i que les entitats critiquen el projecte del carril bici, les obres continuaran executant-se segons el projecte previst. Cal recordar que les obres estan finançades un 50% per Fons FEDER i que, per tant, han de finalitzar abans d’acabar el 2021.