Plaça Nova de Palafrugell es transforma en un menjador domèstic per conscienciar sobre la cura de l’espai públic
Escrit per Ferran Castelló el 19 de Setembre de 2025
- Plaça Nova de Palafrugell s’ha convertit aquest cap de setmana en un menjador interactiu per sensibilitzar sobre la importància de mantenir els espais públics tan nets com la pròpia llar
- L’acció forma part de la campanya “Casa teva, cosa teva”, guanyadora dels Pressupostos Participatius 2025, que inclou també missatges de carrer i un portal web
Plaça Nova es converteix aquest cap de setmana en un menjador domèstic amb porta, catifa de benvinguda i mobiliari real. Un actor hi recrea escenes quotidianes com llegir la premsa, esmorzar o veure la televisió per transmetre que la neteja i la cura de l’espai públic són responsabilitat compartida.
L’acció immersiva és l’eix de la campanya “Casa teva, cosa teva”, que vol conscienciar que els carrers són una extensió de la llar i cal tractar-los amb la mateixa cura. La iniciativa va ser una de les més votades als Pressupostos Participatius 2025, dins la categoria de Serveis, programes o activitats, i té com a objectiu reforçar hàbits de civisme quotidians. L’alcaldessa Laura Millán ho ha presentat aquest divendres al matí.
Les activitats es poden veure divendres 19, de 9 a 12 i de 17 a 19 hores; dissabte 20, de 10 a 12 i de 17 a 19 hores; i diumenge 21, de 10 a 13 hores. Al mateix temps, s’han pintat una quinzena de grafitis urbans amb missatges clars i directes, com “Això no és un cendrer, un pipicà, una paperera o una cistella de bàsquet”, que busquen impactar i fer reflexionar la ciutadania.
La campanya també apel·la a accions quotidianes de civisme, com utilitzar els contenidors, recollir els excrements dels animals de companyia, evitar llençar burilles o papers a terra i portar els voluminosos a la deixalleria. Amb aquests hàbits, es vol aconseguir un poble més net, segur i agradable.
Per reforçar la conscienciació, s’ha posat en marxa el portal casateva.palafrugell.cat, on es recullen missatges i informació de suport. La producció de la campanya ha anat a càrrec de l’empresa local Letsfilm Studio, amb la direcció creativa de Pepe Combalía.
Segons l’Ajuntament, la implicació ciutadana ha estat clau per impulsar un projecte que busca millorar la convivència i la qualitat de vida a Palafrugell.