Un ballo in maschera, de Giuseppe Verdi. Òpera al Museu del Suro
Escrit per Rafel Corbí el 30 de Setembre de 2025
Aquest divendres, dia 3 d’octubre, a les 6 de la tarda, la Secció d’Òpera del Centre Fraternal ens oferirà el 60è Concert audiovisual d’òpera. Aquestes projeccions s’ofereixen a l’auditori del Museu del Suro i és una activitat gratuïta per tothom qui vulgui assistir-hi.

Un ballo in maschera (Un ball de màscares) és una òpera en tres actes de Giuseppe Verdi sobre un llibret d’Antonio Somma. Està basada en el llibret d’Eugène Scribe, Gustave III, ou Le bal masqué al qual va posar música Daniel Auber, inspirat al seu torn en els esdeveniments que van envoltar l’assassinat del rei Gustau III de Suècia en un ball de disfresses l’any 1792. L’estrena va tenir lloc a Roma el 1859.
La presentació anirà a càrrec de Joan Manel Barceló. Ens n’ha fet aquests comentaris al matinal de Ràdio Palafrugell.
Un ballo in maschera va ser una de les òperes més problemàtiques de Verdi. Durant la seva composició, la censura va exigir grans canvis, fins i tot demanant més alteracions de les que Verdi estava disposat a acceptar.
Malgrat tot, abans de l’estrena a Roma, l’acció va haver de traslladar-se d’Estocolm a Boston i el rei Gustau va ser substituït pel comte de Warwick, atès que les autoritats no permetien que una obra de teatre incloguera un regicidi.
