El Palarobòtica traspassa fronteres
A Ràdio Palafrugell ens visiten tres dels membres de la comissió del Palarobòtica de Palafrugell. Així, Domènec Rusca, David Llamas i Raquel Mallorquí han explicat les novetats del Palarobòtica. En aquest sentit, podem explicar que el Palarobòtica traspassa fronteres. A més de convertir-se en un referent de la comarca també ho és de Catalunya i, fins i tot, ha arribat a l’Argentina.
El nombre de professors i mestres que s’han unit al projecte cada any ha anat en augment. Ara que fa cinc anys que es va inciar el Palarobòtica, la Raquel Mallorquí del Col·legi Sant Jordi ha posat en antecedents de com va començar.
En David Llamas ens explica com el municipi de Palafrugell s’ha convertit en una referent a la comarca i també a Catalunya en l’àmbit de la robòtica.
En aquest sentit, el recorregut i l’impacte que ha tingut és molt gran. L’ambient de treball és molt sa. Així, la qüestió principal no és competir, sinó que és compartir el repte d’assolir un objectiu conjunt. A més, un valor afegit és, també, el fet que durant el festival s’organitzen grups de nens i nenes formats per alumnes dels diversos centres educatius de Palafrugell.
Traspassant fronteres
Amb tot, el Palarobòtica s’ha convertit en un model educatiu que vol ser replicat a d’altres municipis de Catalunya. A més, la bona feina feta també ha arribat més enllà de l’Atlàntic. De fet, David Llamas, professor de l’Institut Baix Empordà ha tingut l’oportunitat d’anar a Mar de la Plata a una trobada després d’estar en contacte amb la població Argentina.
A la costa d’aquest país s’hi realitzen unes jornades anomenades Plata Robotica Educativa Marplatense (REM). Després de participar en vídeo-conferencies, el professor de tecnologia va concertar un viatge i hi va anar a fer un assessorament.
Així doncs, com bé explica en David Llamas, s’ha creat un conveni amb la Fundación 360. La població de Palafrugell i la ciutat de Mar de la Plata s’han agermanat per la tecnologia i l’educació. Aquest vincle establert amb la segona ciutat més turística d’Argentina fa possible que aquest projecte pugui dur-se a terme en llocs llunyans i diversos del món, fent que fins i tot arribi a creuar l’Atlàntic. Així doncs, el Palarobòtica traspassa fronteres.
- “Buscar diferents maneres de trobar una solució que surten del que és comú, la gent vol emmirallar-se en aquests aspectes…” Raquel Mallorquí
La tecnologia es present en la mainada i el fet de treballar tots aquests coneixements en un àmbit de treballar tant actual i freqüent agilitza i augmenta l’interès dels seus participants. No obstant això, La Raquel explica que aquest mètode de treball implica molts factors que abasten molt més que l’enriquiment de coneixements tecnològics. En aquest sentit, també és un model que potencia el treball en grup i la manera en que tothom hi participa, entre d’altres aspectes. Així, tots els infants i joves treballen conjuntament.
Amb la mirada posada en Palarobòtica 2020
Des de els seus inicis el projecte s’ha celebrat en dues ocasions i aquest any que entra se’n realitzarà una tercera edició. Posant la mirada en aquest any que entra, ho volen fer encara més gros i abastar més edats. Fins ara, no han pogut realitzar activitats per totes les edats el que volen fer aquest any és incloure a tots els infants i joves.
Per fer-ho, a sisè i primer d’ESO han organitzat unes xerrades i ponències on es treballaran altres valors a part de la tecnologia. Es faran xerrades posant com a protagonista el paper de la dona en aquest món i implicant aquesta figura en el univers tecnològic.
Per fer-ho portaran referents, com la Núria Salan Ballesteros, divulgadora que assistirà al Teatre Municipal per realitzar la ponència.
La intenció és que els infants i joves trenquin esquemes i s’obrin a nous horitzons coneixent a referents femenins en el món tecnològic.
Si voleu recuperar l’entrevista completa amb els tres professors que formen part de la comissió del Palarobòtica ho podeu fer al següent arxiu.