Ràdio Palafrugell

Informació local

Current track

Title

Artist


SOS Costa Brava alerta que la nova cartografia FANCAT elimina clapes de posidònia i en debilita la protecció

Escrit per el 13 d'Abril de 2026

  • L’entitat alerta que aquest canvi suposa un retrocés en la protecció dels hàbitats marins, en dificulta la regeneració i contradiu els objectius de conservació en un context de crisi climàtica

Fotografia: SOS Costa Brava

La nova cartografia de fanerògames marines FANCAT ha eliminat clapes i petits relictes de posidònia que fins ara estaven identificats, segons denuncia SOS Costa Brava. L’entitat alerta que la desaparició cartogràfica deixa aquests hàbitats exposats al fondeig d’embarcacions i en compromet la conservació.

Segons la federació, l’absència de les zones en el mapa no implica que hagin desaparegut. Al contrari, recorden que aquestes clapes poden actuar com a nuclis de regeneració de la posidònia i són essencials per a la recuperació de les praderies marines.

L’entitat també denuncia que aquesta actualització elimina les anomenades zones d’envolupant, que permetien ampliar el perímetre de protecció integrant clapes i àrees afectades per impactes acumulats. Segons SOS Costa Brava, el canvi substitueix un model basat en el principi de precaució per un de més limitat, que no té en compte la dinàmica ecològica ni el potencial de regeneració.

A més, alerten que la nova cartografia, més fragmentada, pot afavorir que milers d’embarcacions fondegin en zones sensibles o molt a prop de les praderies. Això pot afectar la seva integritat i dificultar-ne l’expansió natural.

La federació també assenyala que aquesta nova delimitació complica les tasques de vigilància i sanció, ja que dificulta demostrar si una embarcació està afectant directament la posidònia o zones en procés de recuperació.

El canvi arriba en un moment en què l’Estat ha aprovat una normativa per reforçar la protecció dels hàbitats d’interès comunitari. En aquest context, SOS Costa Brava considera que la nova cartografia contradiu els objectius de restauració i no deteriorament del medi marí.

Davant d’aquesta situació, l’entitat reclama una revisió immediata de la cartografia FANCAT. Demana recuperar el principi de precaució, reincorporar les zones d’envolupant i incloure clapes i relictes com a espais protegits. També reclama més recursos de vigilància i un sistema sancionador més àgil per garantir la protecció efectiva del fons marí.

Etiquetes

Opinions dels lectors

Deixa una opinió

El teu correu electrònic no serà publicat. Els camps obligatoris estan marcats amb l'asterisc (*).