Palafrugell celebra els 25 anys de la deixalleria municipal i anima la ciutadania a fer-ne ús
Escrit per Ràdio Palafrugell el 31 d'Octubre de 2025
- L’Ajuntament de Palafrugell ha commemorat els 25 anys de la deixalleria municipal amb un acte de reconeixement al personal i una crida a la ciutadania per utilitzar l’equipament
- Cada any s’hi gestionen més de 3.500 tones de residus i prop de 2.000 usuaris hi fan més de 20.000 aportacions
- El consistori impulsa noves accions per fomentar la reutilització i el reciclatge
L’Ajuntament de Palafrugell ha celebrat aquest divendres, 31 d’octubre al matí el 25è aniversari de la deixalleria municipal amb una visita institucional de l’alcaldessa, Laura Millán, i el regidor de Qualitat Urbana, Xavier Rangel, acompanyats dels tècnics i treballadors del servei. L’acte ha servit per reconèixer la tasca del personal i encoratjar la ciutadania a fer un ús regular de la deixalleria, una eina clau per reduir residus i avançar cap a un municipi més sostenible.
Xavier Rangel repassa com ha canviat el centre amb el pas dels anys i la importància dels primers treballadors.
Durant el 2025, prop de 2.000 persones han utilitzat la deixalleria, que registra més de 20.000 entrades anuals entre particulars i empreses. En total, s’hi gestionen unes 3.500 tones de residus, una xifra que creix any rere any. Les fraccions més habituals són els voluminosos (1.300 tones), la runa (720 tones), la poda (400 tones) i la fusta (350 tones), a més dels residus especials i aparells elèctrics i electrònics, que reben un tractament específic per evitar riscos ambientals. Diana Lledó és la cap de Qualitat Urbana.
La tècnica de Medi ambient, Ruth Palomeque, recorda els canvis que hi ha hagut.
Coincidint amb l’aniversari, el consistori ha impulsat diverses iniciatives per fomentar la reutilització i acostar la deixalleria a la ciutadania. Entre aquestes, destaca la Biblioteca Circular, un espai d’intercanvi de llibres; un cartell interactiu amb una sopa de lletres i un qüestionari sobre reciclatge; i la nova àrea de triturat vegetal per donar suport als veïns que fan compostatge domèstic.
Durant el mes de novembre s’activarà la campanya “25 dies – 25 reptes”, amb consells i preguntes sobre reciclatge a les xarxes socials municipals, coincidint amb la Setmana Europea de la Prevenció de Residus. També s’ha iniciat una recollida de petits aparells electrònics als instituts, per implicar-hi els joves i reforçar la conscienciació ambiental.
Per incentivar-ne l’ús, la deixalleria disposa de targetes personalitzades per a particulars i empreses.
Els usuaris particulars que facin un mínim de sis aportacions anuals poden obtenir fins a un 30% de bonificació a la taxa d’escombraries, mentre que els qui fan compostatge casolà poden arribar a un descompte del 60% si també utilitzen la deixalleria.
L’equipament, situat al Camí Vell de Tamariu, obre de dilluns a dissabte, de 8 a 13 i de 15 a 20 hores. Més informació a residus.palafrugell.cat/deixalleria.