Els lots de lectura i les activitats virtuals, protagonistes de la Biblioteca l’any 2020
Escrit per Ràdio Palafrugell el 6 de Febrer de 2021
- Tot i les restriccions, la Biblioteca ha treballat per buscar fórmules altenatives i mantenir el servei de qualitat i les activitats.
Sens dubte l’any 2020 ha estat un any complicat, que ha obligat a tothom a buscar noves alternatives per seguir oferint el millor servei. Des de la Biblioteca de Palafrugell s’han prioritzat les activitats virtuals o a l’aire lliure, s’ha intensificat l’atenció telefònica o via correu electrònic i s’ha creat un nou sistema de lots de lectura. Un any complicat, com el qualifica en Joan Soler, director de la Biblioteca.
Així doncs, tot i que les dades del darrer any són inferiors a l’anterior, l’equip de la Biblioteca en fa un balanç positiu per la capacitat d’adaptació i la bona resposta d’un públic fidel. En concret, s’han fet 24.437 préstecs, 288 carnets nous i 84 activitats entre presencials i virtuals, amb 2.296 assistents. A més, s’ha impulsat un nou espai a l’aire lliure per fer activitats, el Pati de la Biblioteca, que ha estat molt ben acceptat pel públic de la Biblioteca i per les entitats que l’han fet servir.
Després d’unes setmanes de tancament, al reobrir les seves portes es va apostar per les activitats virtuals i per la creació de lots de lectura temàtics o per edats que facilitaven el préstec, sense que l’usuari hagués de manipular llibres ni passar molt temps al recinte. En aquest temps, es va incrementar molt l’atenció telefònica i els correus electrònics dels usuaris, per conèixer com funcionava el préstec digital mitjançant la plataforma de llibres digitals ebiblio – https://biblioteca.ebiblio.cat/ .
Durant els mesos d’estiu i tardor – juny a octubre -, quan la Biblioteca va poder treballar amb una certa normalitat, es va intensificar la tasca en préstec i es va retornar a les activitats presencials.
Des del mes de novembre, amb les restriccions marcades pel Departament de Salut, les activitats tornen a ser virtuals i l’aforament, del 50% amb una afluència regular de ciutadans que utilitzen els serveis, tan préstec, lectura com sala d’estudi. Actualment la biblioteca està oberta i disponible per les persones que vulguin utilitzar el seu ventall de serveis culturals i de prescripció lectora. La Biblioteca també ha potenciat la presència a les xarxes socials.
Parlem de dades de la Biblioteca d’aquest passant any. S’han fet, en paraules de’n Joan Soler, unes 80 acticitats, amb unes 2500 persones que hi han participat. Així mateix, al voltant de 23.000 préstecs i pels vols de 300 carnets nous.
A continuació, en Joan ens parla de que s’ha demanat més, quines han estat les obres més sol·licitades, entre les que destaca els llibres de Miquel Martín o de Rafel Nadal.
Per acabar, recordem la importància de la interacció entre les persones usuàries de la Biblioteca, i el personal que hi treballa, per tenir coneixement del que agrada i del que es necessita.
Rafel Corbí per a Ràdio Palafrugell