Balanç del segon any de Josep Esteba com a Defensor del Ciutadà de Palafrugell
Escrit per Ràdio Palafrugell el 1 de Setembre de 2020
- Alerta que la manca de flexibilitat de l’administració complica la resolució d’alguns conflictes.
- En tot el 2019 va atendre 50 conflictes, 19 resolts favorablement, 13 desestimats i van quedar 9 van quedar pendents.
Fem balanç del segon any de Josep Esteba com a Defensor del Ciutadà de Palafrugell. Durant tot el 2019 es van gestionar un total de 50 conflictes, dels quals 31 feien referència a queixes, una xifra similar a la del 2018. Tot i que el contacte amb l’Ajuntament i les diverses àrees és constant i directe, Esteba lamenta la rigidesa del consistori.
Al 2018 Josep Esteba va agafar el relleu de Bertrand Hallé com a Defensor del Ciutadà de Palafrugell. Tot i que havia estat regidor durant 24 anys a l’Ajuntament de Palafrugell, va necessitar un temps d’adaptació per tots els canvis que hi han hagut. La tasca del Defensor del Ciutadà és molt diversa ja que ha de tractar queixes o problemes molt concrets de cada persona. Josep Esteba remarca que allò que valoren més els ciutadans és el temps que els hi dedica.
Tot i que cada cas és diferent, Esteba destaca que hi ha certs conflictes que tenen una solució semblant. En aquest sentit, lamenta que la manca de flexibilitat de l’administració no permeti crear mecanismes per resoldre problemàtiques similars.
En aquesta mateixa línia, l’actual Defensor troba a faltar que quan es resol un cas favorablement des de l’Ajuntament se li expliqui el perquè. D’aquesta manera, considera que es podrien agilitzar queixes que siguin semblants.
Implicació personal per resoldre casos
D’altra banda, Josep Esteba a través d’alguns dels conflictes que va tractar durant el 2019, ha il·lustrat com és la tasca del Defensor del Ciutadà. Això, també ha servit d’exemple que en algunes ocasions, si no fos per la dedicació personal alguns casos no s’haguessin pogut resoldre. Un nova mostra, segons Esteba, de la rigidesa de l’administració.
Un altre dels casos que amb els que va haver de batallar va ser amb la taxa d’escombraries a Ermedàs. Els veïns d’aquest nucli fins fa uns mesos no la pagaven ja que com a tal no hi ha el servei de recollida. No obstant això un veí va rebre la taxa. Tot i semblar un cas senzill de solucionar, es va trigar més d’un any en resoldre’s i a la persona afectada se li va embargar el número de compte del banc.
Malgrat aquests aspectes, el Defensor destaca que les portes dels polítics i de les àrees del consistori sempre les ha trobat obertes. En aquest sentit no té cap queixa, sí, però, en els tempos de certs temes.
Podeu recuperar l’entrevista íntegra en la que es fa balanç del segon any de Josep Esteba com a Defensor del Ciutadà de Palafrugell al següent arxiu.